Articol Lace magazine, nr. 1 / Mai – Septembrie 2020
Cred că ne punem din ce în ce mai puțin întrebarea despre ce am putea face în jurul nostru pentru a schimba lucrurile sau cel puțin pentru a influența mica lume în centrul căreia ne aflăm. Pentru că, adevărul este că trebuie să te poziționezi în centrul unei rețele pentru a putea aduce influență.
Personal branding vine din Personal best
Este destul de probabil ca toată oboseală acumulată și task-urile pe care se marjează din ce în ce mai alert, mai agresiv și mai mult cantitativ (și da, în defavoarea calitativului), să ne transforme ușor în copiii pierduți ai indiferenței, observatori pasivi la derularea evenimentelor care ne cuprind. Și atunci apare nevoia de identificare cu factori externi: personaje de film, de carte, de comic books, de influenceri din viața de toate zilele.
Pentru că trăim vremuri cu cauzalitate și efect imediate, influența pe care o emanăm în jurul nostru s-a sistematizat foarte bine, a pătruns în niște norme de conduită, iar asta s-a numit mai nou CELULA DEFINIRII PERSONALE. Iar aici mă refer la PB, care se leagă foarte mult de Personal Branding, dar care este de fapt Personal Best.
Practic, din Personal Best derivă toate schimbările pe care le aducem voluntar sau involuntar. Spun asta pentru că există cu adevărat influenceri cu brand personal care nu doresc să fie ceea ce sunt, dar reprezintă un exemplu de urmat. Și se trezesc inconștient și împotriva crezurilor lor că aduc schimbare. Din păcate, PB-ul are și el dualitate, ca orice lucru de pe pământul asta. Poate fi în bun sau în rău, în deștept sau în naiv, în talentat sau în netalentat. Iar ironia face ca toate aceste caracteristici să atragă oamenii fără echivoc.
Personal branding, care se trage din PB, poate fi orice definiție pe care dorim să i-o dăm, mai puțin cea a eticii normelor sau obligațiilor specifice unei activități profesionale. Și să nu credeți că se canibalizează cu ce am spus mai sus, referitor la sistematizarea și pătrunderea în normele de conduită, pentru că e vorba de mai mult. Iar asta pentru că este atât de maleabil în zilele noastre prin asocierea de brand, încât este cu ușurință etalonat specific în nișe, dar cu greu ancorat în esența personală până la capăt. Adică cedăm prea repede, ne plictisim de dusul până la capăt.
Branding-ul. O treabă piramidală
Urmărind dezvoltarea sa în zilele noastre, branding-ul ar trebui să fie piramidal crescător. De la bază către vârf, și nu invers. Adică, mai pe șleau spus, nu poți transforma pe alții dacă nu te-ai transformat pe tine întâi de toate. Iar aici ai nevoie de personalitate. În general, mai ales în România, lucrurile stau fix pe dos. Dorința de afirmare a celor mai mulți îi face să gândească un brand personal înainte de a se defini pe ei înșiși ca și caractere sociale. Iar asta pentru că începuturile sperie, ne amețesc, ne creează iluzia instabilității. Și atunci deschidem culegerea cu exerciții la sfârșit pentru a vedea răspunsurile, dar nu știm exact cum să ajungem la ele.
Prin urmare, acela care a cucerit începuturile la nesfârșit, acela care le poate supune, acela le poate și domestici cu ușurință. Abia atunci se naște calibrul personal care începe să lumineze, căci de la vârf spre bază, adică invers, intervine frustrarea.
Influența care vine din branding a căpătat valori atât în clasa superioară cât și în clasele sociale de mijloc. În aristocrație ea se numește mentorat, și să afirmi că ai găsit un mentor deja te-a clasat pe o altă poziție. În clasele de jos, pentru mult timp am numit asta idolatrie. Și câți dintre noi nu am fost fani Michael Jackson sau Depeche Mode?
>> Ai nevoie de servicii de branding? Hai să ne auzim.
One Comment